Jau keli mėnesiai, kai dėl karantino nuščiuvo ir Jonavos kultūros centro salės, nedirba kasa, tačiau kultūrnešiai savo veiklos nesustabdo, bendrauja su renginių pasiilgusiais jonaviečiais ir puoselėja naujus sumanymus. O štai Meno galerijoje lankytojų laukia Eugenijaus Lugovojaus grafikos paroda „Laiko atspindžiai“. Gaila, pandemija mus gerokai išbaidė, uždarė daugiabučių „narveliuose“, tad pasigerėti talentingo jonaviečio sukurtomis vertybėmis užsuka vos vienas kitas.
Tie, kas užsuka, nesigaili. Autorius, užimdamas visą jam patikėtą erdvę, eksponuoja per kelis dešimtmečius sukrautą savo kūrybos lobį ir išties išskirtines savo meistrystės galimybes. Ekspozicija prasideda nedidelio formato ofortais, kuriuos laki kūrėjo vaizduotė tarsi ištraukia iš biblinių siužetų, antikos mitų. Ankstyvieji darbai dažnai vaizduoja merginą, jos polėkius, mąstymą, susiliejimą su gamta. Vėlesniuose personažai jau „aprengti“, tačiau ta apranga – tik atsiribojimas nuo „nuodėmės“, nuo kažkokio nesusipratimo, gal savotiškas kultūrinės patirties prisitaikymas prie grubokos civilizacijos.
„Dažnai susimąstau: kas yra menas? Gal tai tam tikros visuomenės sąsajos, kažkokie magiški susitarimai, dvasios pokyčiai, net mažučiai pasikeitimai mano gimtojoje Jonavoje“,- sako Eugenijus.
Vaizduodamas gamtą, senus medžius, palinkusius prie Neries, žolę ar šakas, autorius tarsi puoselėja ir savo dvasios erdves. Susimąsto, kas toji kūryba, suvokia, kad į šį klausimą gali atsakyti tik laikas, tik jis, laikas, gali padovanoti klausimo, kas yra menas, užuominą.
Platų autoriaus akiratį ir tobulų formų, štrichų, linijų ilgesį byloja vien ofortų pavadinimai: bokštas, angelas, žvakė, kova, merginos, raitelis, triumfas, šokis. Čia pat lakoniški štrichai primena prasmingą biblinį epizodą – Jėzų, plaunantį savo apaštalams kojas, ar E. Munko visą pasaulį sukrėtusį „Šauksmą“, pavirtusį jonaviečio talento dėka į širdį draskančią „Vienatvę“.
Dar savaitė, ir šią nepaprastą ekspoziciją pakeis kita – galbūt labiau lankoma, nekarantininė. Neužmirškime durų, atveriančių profesionalios dailės pasaulį.
Marius Glinskas