Paskelbtas Renginiai

Asociacija „Jonavietė“ įgyvendino projektą „Pažinkime Lietuvą“

Penktadienis, 16 September 2022 11:26 Parašė

Jonavos krašto moterų asociacija (JKMA) „Jonavietė“ nemažai dėmesio skiria socialinę atskirtį patiriančių mūsų rajono šeimų vaikams, Janinos Miščiukaitės meno mokyklos ugdytiniams, Jonavos vaiko ir šeimos gerovės centro globotiniams, siekiantiems gerų rezultatų moksle ir meniniame ugdyme. „Jonavietė“ stengiasi, kad vasaros atostogų metų jie patirtų kuo daugiau džiaugsmo, susipažintų su Lietuvos vietovėmis ir plėstų savo akiratį. Todėl rugpjūčio pabaigoje asociacija suorganizavo pažintinę kelionę po Mažąją Lietuvą, kurioje dalyvavo ne tik jaunieji rajono piliečiai, bet ir Jonavoje nuo karo pabėgę Ukrainos vaikai bei jaunuoliai. Grupę sudarė per pusšimtis asmenų.

Lankydamiesi Jurbarke, sužinojome apie kultūrinį litvakų palikimą, išgirdome apie jų socialinį gyvenimą, žydų ir lietuvių tarpusavio santykius, apžiūrėjome praeitį menančias išlikusias architektūrines detales. Miestas įkurtas istorinėje Karšuvos žemėje, dešiniajame Nemuno krante. Jurbarko senamiestyje pasivaikščiojome garsiąja Kauno gatve, kurioje kadaise kūrėsi ne tik gyventojai, bet ir prekybininkai.

XIX a. pabaigoje iškilo pirmieji mūriniai pastatai. Čia virte virė miesto gyvenimas: veikė turgus, užeigos, amatininkų krautuvės, mezgykla, siuvyklos, laikrodžių taisykla, bankai, viešbučiai, sinagoga. Aplankėme Sinagogų aikštės memorialą, kuris įamžino daugybės žydų gyvenimą Jurbarke ir tragišką šios bendruomenės likimą. Taip pat išvydome seniausią Jurbarko paminklą, skirtą Vytautui Didžiajam. 1930 m. jį sukūrė skulptorius Vincas Grybas.  Šioje vietoje jurbarkiečiai švenčia valstybines šventes. Pasivaikščiojome po Jurbarko dvaro parką. Gražioje vietoje, ant kairiojo Mituvos kranto, kunigaikštis Vasilčikovas pastatė stilingus rūmus su nedidele, bet gana puošnia mūrine cerkve. Buvęs dvaro parkas įkurtas XIX a. viduryje. Susipažinome su  parko gilumoje įrengtu Vinco Grybo memorialiniu muziejumi

Po ekskursijos po Jurbarką vykome į košerinio maisto degustaciją, kur sužinojome, kodėl reikėjo puodą užmūryti krosnyje, kas yra cimė, koks maistas ir vaistas labai gerai augo panemunėje,  koks kiaušinis laikomas košeriniu ir ko nebuvo galima valgyti.

Skambant hebrajų kalba atliekamoms dainoms, skaniai ir sočiai papietavome. Renginio metu paragavome Jurbarko krašto tradicinių žydiškos virtuvės šaltų ir karštų patiekalų, patyrėme ir įprastų, ir netikėtų derinių skonį. Sužinojome gefiltefiš skonį, atsilaužėme šviežios chalos, triauškėme imberlachus ir dar daug kitų skanumynų. Edukacijos metu susipažinome su košerinio maisto ruošimo receptais, klausėmės gyvai atliekamų dainų bei giesmių hebrajų, jidiš kalbomis.

Po pietų apsilankėme Jurbarko kūrybinėse dirbtuvėlėse‚ dalyvavome Milžinų monetų kalimo edukacijoje. Edukacijos metu taikoma STEAM veikla, apimanti dailės, fizikos, geografijos, technologijų, dorinio ugdymo, chemijos, mokomuosius dalykus. Ekskursijos dalyviai turėjo galimybę nusikalti metalinę monetą. Kol vieni kalė, kiti apžiūrėjo ką tik atidarytą vaikų meno darbų parodą.

Kelionę tęsėme Smalininkuose, pasienyje, kur nuo 1422 m. siena skyrė valstybes. Aplankėme vandens matavimo stotį, buvusį žiemos uostą Nemune. Ant vokiško namo sienos išvydome didžiulį L. Meškaitytės peizažą. Vėliau parku pro skulptūras nuėjome iki Nemuno.

Kelionės pabaigoje nuvykome į Pašventį. Lauke prie ežero vietinės šeimininkės vaišino naminiu kugeliu keptu duonkepyje, obuoliu pyragu ir skania mėtų arbata.

Ši pažintinė ekskursija surengta pagal nevyriausybinių organizacijų bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano 1.1.6 priemonės „Stiprinimo bendruomeninę veiklą savivaldybėse“ Jonavos krašto moterų asociacijos „Jonavietė“ projektą „Pažinkime Lietuvą“.