Paskelbtas Laisvalaikis

Tautodailininko namuose – nuostabus kasdienių stebuklų pasaulis

Trečiadienis, 20 April 2022 09:53 Parašė 

Žeimių  miestelis,  prigludęs  Jonavos  pašonėje,  garsėja  turtinga,  senus  laikus  menančia  istorija,  stebėtinai  puikiai  atrodančiu  didingu  XV a.  pab.  dvaro  rūmų  ansambliu,  puošnia  neogotikine  aukštais  bokštais  dangų  remiančia  bažnyčia.  Tačiau  vien  pastatai  ir nebyli  istorija  negalėtų  tiek  garsinti  miestelio,  jei  nebūtų  žmogaus,  kuris  visas  praeitį  menančias  žinias  nuolat  skleistų  savo  žodžiais  ir  darbais.  Artūras  Narkevičius – kraštotyrininkas,  kryždirbys,  tautinio  paveldo  liaudies  amatų  meistras,  istorijos  šaltinių  liudytojas  ir  visos  mūsų praeities  žinovas – plačiai  atveria  savo  svetingus  vartus  į  nuostabų  kasdienių  stebuklų  pasaulį.

Menininkų šeima

Tautodailininkas  Artūras  Narkevičius  sakosi  esąs  drožėjas iš  pašaukimo  ir šio  amato  niekur  nesimokęs.  Tačiau  įžengus  į  jo  kiemą  negali  patikėti  tokiu  teiginiu,  nes  kiekvieną  žingsnį  čia  lydintys  unikalūs  medžio  darbai  liudija  esant  didelio  talento  ir  lengvos  rankos  meistrą.  Medį  paverčiantis  kūrybiniais  šedevrais  tautodailininkas  mėgsta  ir  iššūkius.  Štai  kieme  stovi   1485 mm.,  etnografiniais  motyvais  drožinėta  ilgiausia  Lietuvos  riešutų  gliaudyklė.  2018 m.  Artūras  su  šiuo išskirtiniu  kūriniu  pateko  į  Lietuvos  rekordų  knygą.  Ir  tai  toli  gražu  ne  paskutinis  jo  laimėjimas – rekordų  knygą  yra  papildę  jo  mažiausias,  10 cm.  ilgio  kiaušinių  ridenimo  lovelis,  įspūdingas  medinis  arkliukas,  ant  kurio  vienu  metu  telpa  net  100  žmonių  ir  kiti  darbai.  Iš  viso  11  medinių  rekordų  pagaminta  nagingojo  A.Narkevičiaus  rankomis  ir  tikėkimės,  jog  tai  dar  ne  pabaiga. 

Kiemą  puošiantys  lietuvių  etniniai drožiniai,  langų  raityti  apvadai,  akmenų  ir  metalo  detalės  rodo  visą  tautodailininko  šeimą  esant  senųjų  amatų  ir  kultūros  mylėtojais  bei  puoselėtojais.  Artūro  žmona  Redita  taip  pat  glosto  ir  skaptuoja  medį.  Vyresnioji  dukra  Skaistvilė – istorikė, tačiau  turinti  ir stiprią  menininkės  gyslelę.  Jaunėlė  Austėja – būsimoji  juvelyrikė – pina  gražiausius  šiaudų  sodus  ir yra  laimėjusi  Sidabro  vainikėlio  konkurse.  Ko gero,  nėra  nieko  mieliau,  kaip  bendras  visų  šeimos  narių  žvilgsnis  ta  pačia  kryptimi,  domėjimasis  tomis  pačiomis  gyvenimo  vertybėmis  ir  jų  dalijimasis  su  aplinkiniu  pasauliu.

Medinių  žaislų  vaikystė

Didelį  dėmesį  A.  Narkevičius  skiria  medinių  žaislų  gamybai,  nes  šiuolaikinis  žmogus,  nematęs  anų  laikų  kasdienybės,  sunkiai  suvokia,  jog  seniau  vaikai  neturėję  tokių  gražių  ir modernių  žaislų  kaip  šiuolaik.  Paprasto  valstiečio  vaikai  žaislus  patys  gamindavosi  iš  medžio,  ar  susikonstruodavo  lėles  iš  siūlų  ir  skiaučių  atraižų.  Net  įprasto sviedinuko  varguolių  vaikai  akyse  nebuvo  regėję,  tad  žaisdavo  iš  karvių  plaukų  suveltais  kamuoliais.

„Mano  senelis  ganyti  pradėjo  būdamas  ketverių  metų, – prisimena A.   Narkevičius.  – Žąsys buvo  aukštesnės  už  patį  vaiką.  Pirmą  dieną  išginus,  tos  pasileido  kas  sau  ir  nukūrė  palikdamos  verkiantį  piemenuką.  Kaimynė,  ėjusi  pro  šalį  ir  išgirdusi  mažojo  vargus,  paguodė,  jog  nėra  ko  baimintis,  vakarop  žasys  pačios  namo  pareisiančios.  O  vėliau,  įpratusios  prie  naujojo  piemens,  jau  ir  nebėgsiančios nuo  jo. Tad  vaikai  patys  turėjo  prasimanyti   žaislų,  užsiėmimų,  kad  ganymo  nuobodulį  išvaikyti“.

Drožinių  meistras  pakėlė  medinę  tarškynę  ir  kratydamas  ją  nurodė,  jog  tai  universalus  žaislas  ir  įrankis,  lydintis  žmogų  nuo  vaikystės  iki  žilos  senatvės.  Mat   tarškynė  buvusi  skirta  ne  tik  ilgai  piemenukų  dienai  prablaškyti  bei  žvėris  nuo  gyvulių  baidyti,  bet  ir  suaugusiųjų  priemonė  vakarais  slankiojantiems  apie  namus  plėšrūnams  atgrasyti,  į   susirinkimus  kaimo  žmones  kviesti  ar  medžioklėse  varovų  balsus  taupyti,  o  dar  ir  sporto  sirgaliams  garsiai  pasireikšti.  Rekežis – medinė  dėlionė,  kuomet  reikia  sunerti  šešis  pagaliukus  net  ir  šiais  proto  bei  žinių  laikais  ne  kiekvienam  lengvai  pasiduoda,  o  kitam  ir  visai  neįveikiami.  Tai  tarpukario  piemenų  „išmanusis“  žaislas,  tarsi  senovinis  kubikas.  Besisukantis  medinukas  vilkelis,  be  kurio,  rodos,  nepraėjo  nė  vieno  mūsų   vaikystė  – naudotas  nuo  senų  senovės  ir  visame  pasaulyje.  Ir  net  mechaninio  vilkelio  pirminis  variantas  buvo  medinis,  o  tik  vėliau  tobulintas  ir  kopijuotas  įvairiomis  formomis.  Artūras  juokiasi  girdėjęs   traktorininkus   šmaikštaujant,  jog  pirmiau  buvęs  medinis  virve  užtraukiamas  vilkelis ir tik vėliau starteris  atsiradęs.                                                 

Senų daiktų  istorijos

Einame  prie  didžiulio,  kone  žmogaus  ūgio,  medinio  šaukšto,  atremto  į  sieną.  „Su  šiuo  šaukštu  mano  dukra  apkeliavo  penkias  Europos  sostines.  Buvo  skelbtas  konkursas  lietuvybei  parodyti,  tai  dukra  apsirėdė  tautiniais  rūbais,  ant  galvos užsidėjo šiaudinę  skrybėlę,  į  rankas pasiėmė didįjį šaukštą.  Tada  atsisėdo ant  medinio mano išdrožto arkliuko ir nusiuntė  tokią  nuotaikingą  nuotrauką  konkurso  rengėjams.  Ir  šit – smagi  kelionė  su  kitais  laimėjusiais  vaikais   Europos  sostinėse  pasižvalgyti, –- džiaugiasi  A. Narkevičius. – O iš  tiesų  tas  šaukštas  yra  skirtas  matavimui – saitas.  Tarkime,  itin  gausiai  šeimynai  kepant  duoną,  tuo  šaukštu  atmatuodavo  reikiamą  kiekį  miltų,  nes  svarstykles    retas  teturėjo.  Tuo  šaukštu ir turguj matuodavo birius produktus, ir kainą pagal  jį  nustatydavo.  Tokiais didžiuliais šaukštais-kaušais alaus daryklose maišydavo  alutį. Padarius pasemdavo jo ir duodavo iš kaušo paragauti darbininkams,  o  gerokai padauginusius vadindavo įkaušusiais. Tad nuo šaukšto-kaušo ir kilęs toks  gana  smagus įvardijimas.“

Ant  sienos  kabo  medinių  vežimo  ratų  kolekcija. „Patys  stipriausi  ratai  būdavo  išpjauti  ir  išlenkti  iš  vieno pagalio.  Vėliau  jau  darydavo  iš  dviejų  dalių,  o  dar  vėliau,  tarybiniais  metais, – iš  smulkesnių  gabaliukų.  Žinoma,  tai  lengviausias  variantas,  tačiau  ir  nepatvariausias,  nes  perdžiūvę  tokie  ratai  išsiskečia  ir  subyra,  todėl  reikėdavę  nuolat  juos  mirkyti  vandeny. O  tie  vientisi  tarnaudavo  ilgus  metus“, – aiškina  sodybos  šeimininkas.

„Štai  šaukštas.  Regis,  kasdienis  dalykas,  tačiau  senovėj  jis  turėjo  ypatingą  prasmę,  nes  lydėjo  žmogų  nuo  gimimo  iki  mirties.  Tik  gimus  vaikui,  iškart  jam  droždavo  medinį šaukštą,  aišku, mažiuką,  pritinkantį  burnelei.  Vaikui  augant, ir  šaukštas  „augdavo“.  Tėvai, išleisdami  vaiką  piemenauti, visuomet įduodavo šaukštą.  Svetimoj  šeimynoj  susėdus  prie  bendro  stalo,  niekas  šaukštų  nedalindavo,  kiekvienas  turėjo  savo  asmeninį. Net  kareivis,  eidamas  į  karą, šaukštą  iš namų pasiimdavo. Ir  į  Sibirą  tremiami žmonės su savimi turėdavo šį įrankį. Ubagai,  eidami  per  kaimus,  šaukštus  terboj  nešiojosi,  o kareiviai  mūšio  metu  už  bato  aulo  užsikišdavo.  Net  eidami  į  šventes,  vestuves  visi  nešdavosi  savo  šaukštus. Kadangi  maistas  seniau  buvo  labai  gerbiamas,  prie  stalo  niekam  neleisdavo  žaisti. Pamatys  šeimininkas  piemenėlį  su  šaukštu  žaidžiant  ir  išmuša  įrankį  iš  rankų – vadinasi, esi sotus, tai  eik  nuo  stalo, – dėsto  A. Narkevičius. –  Kai  žmogus  mirdavo,  sakydavo – padėjo  šaukštą.  Dažnai  ir  karstan  prie  šeimininko  jį  guldydavo.  Kita  istorija,  mums  dabar  atrodanti  kurioziška,  yra  su  aliuminio  šaukštais.  Prieš  kelis  šimtus  metų  vos  atsiradęs  aliuminis  buvo  labai  brangus  metalas.   Aprašomoj  karaliaus  dvare  vykusioj  puotoj,  kai  visi  dvariškiai  valgė  su  sidabriniais  šaukštais,   karalius  labai  išdidžiai  demonstravo  savo  aliumininę  retenybę.  Dar  kitas  atvejis:  esant  itin  svarbiems suvažiavimams,  susirinkę  bajorai,  didikai  pradžioj  gaudavo  po  šaukštą,  betgi  jiems  labai  norėjos  grįžus  pasipuikuoti,  kad  karaliaus  rūmuose  viešėjo.  Tad  kaip  suvenyrą  tuos  šaukštus  vogčia  nusisavindavo.  Neapsikentęs  karalius  išleido  įsakymą,  kad  svečiai  atsineštų  savo  įrankius.  Beje,  šaukštas  gali  ir  blogiems  tikslams  tarnauti.  Štai  kalėjime  ar  caro  kariuomenėje,  dar  buvus  mediniams  šaukštams,  seni  kareiviai,  norėdami  pasijuokti  iš  naujokų,  šaukšto  vidury  padarydavo  skylę  ir  krizendavo,  kai  anie  sriubą  srėbdavo.  Bet  tieji  irgi  ne  pėsti  buvo:  su  duona  skylę  užlipdydavo –  ir  po  juokų.“

„Senienų  sandėlis“

Žinau,  kad  nagingasis  meistras  turi  liaudies  dirbinių  muziejų, jo žodžiais tariant, „senienų  sandėlį“.  Ir  pirma,  ką  pamatau  ant  sienų,  yra  kaukės.  Labai  daug  medinių  Užgavėnių  kaukių.  Yra  didelių,  bet  yra  ir  visai  miniatiūrinių,  kurias  drožėjas  vadina  dienos  nuotaikų  kaukėmis – emocijomis.  Kiekvienai  dienai – skirtinga  emocija.  Autoriaus  teigimu,  jų  suskaičiuojama per du tūkstančius – plačiai  nukabinėtos  sienos  ir  lubos. 

Patalpų  sienų  lentynos  nukrautos  įvairiom  puodynėm,  ąsotėliais,  molio  keramikos  dirbiniais.  Šonus  išpūtę  kėpso  gražuoliai  samovarai,  vienas  kadaise  netgi  oriai  priklausęs  kunigo  virtuvei.  Tačiau  Artūrui  pats  brangiausias – senelio,  matęs  carinės  kariuomenės  laikus,  visas  patamsėjęs  ir  nublukęs,  tačiau  dėl  to  tik  dar  labiau  mielesnis.  Šalia  pūstais  sijonais  puikuojasi  karštą  samovarų  vandenį  saugančios  medžiaginės  lėlės – itin  populiarios  rusų  kultūroje.  Palubėj  kabo  gražiausios  verpstės,  kultuvės  žlugtui  velėti,  rankšluostinės  – viskas  įmantriais  drožinių  raštais  puošta.  Mediniai  arkliukai,  išsirikiavusi  raudonkojų  gandrų  armija,  seni  tarybiniai  dviračiai  ir  dar  tiek  visko  daug,  jog  net  akys  neaprėpia.  Kampe  riogso  medinis  arpas – grūdų  valykla,  šalia – verpimo  rateliai  ir  begalė  kitų  liaudyje  kasdien  naudojamų  rakandų.  Savo  eilės  prigulę  laukia  drožiami  dideli  mediniai  kareivėliai-kaukės,  kurie  pritiks  Užgavėnių  metui.

Kolekcijos,  parodos,  renginiai

Iš  tolo  šviečia  dailios  dėželės – druskinės, pagamintos  iš šviesios medienos.  Artūras  pasakoja,  jog  druska  seniau  buvo  labai  brangi  ir  ypatingai  gerbiama  bei  vertinama.   Dėl  to  ir  pačią  druskinę žmonės  raižydavo  įvairiais  raštais,  ornamentais,  kad  būtų  graži  ir  maloni  akiai.  Liaudies  meistras  greitu  laiku  ruošiasi  pristatyti  jas  savo  personalinei  parodai.  Nuo  balandžio  20 d.  Kėdainiuose, Tradicinių  amatų  centre  Arnetų  name,  bus galima pasigėrėti  mūsų  kraštiečio  rankų  darbo  talentu.

Be  daugelio  kitų  kolekcijų, A.  Narkevičius  turi  surinkęs per  500  degtukų  dėžučių – pačių  įvairiausių, atkeliavusių iš  daugybės  pasaulio  šalių,  net  iš  Japonijos  ar  Meksikos, paprastų  ir  dekoratyvinių,  nūdienos ir senų laikų  ir  net  caro  palikuonių. Šią  kolekciją  Artūras  taip  pat  ruošiasi  ateity  pristatyti  visuomenei.

Raktai – nuo  pačių  seniausių  durų  ir   kraičio  skrynių  iki  šių  dienų  nuobodžiai  standartinių  kopijų.  Tie  senieji  laiko  dulkėm  apsisiautę,  rūdžių  sluoksniu  dabinasi. Ir  skimbčioja  paliesti  lyg  anuomet  rūstaus  prievaizdo  nešiojami.

Itin  svarbią  vietą  kraštotyrininko  muziejuje  užima  žydų  istorija.  Didžiulė  sukaupta  ir  vis  dar  pildoma  kolekcija  neleidžia  mums  pamiršti  kadaise  gausiai  Jonavoje  gyvenusios  tautos.

Tautodailininkas  Artūras nuolat  dalyvauja  įvairiuose  renginiuose,  parodose  ar  amatų  edukacijose.  Dažnai  net  nereikia  niekur  pačiam  vykti – besidomintieji  patys  aplanko,  filmuotus  reportažus  susuka  ir pasisemia  didžiulį  lobyną  neįkainojamų  žinių.

Jei dar nematėte A. Narkevičiaus išdrožtų ar surinktų eksponatų, būtinai užsukite į jo sodybą  Žeimiuose, aplankykite muziejų, o šeimininko pasakojimas leis susidaryti vaizdą apie senovės lietuvių buitį ir tautos tradicijas.

Parengė  Jūratė  VITKAUSKAITĖ

logo srtrf