Paskelbtas Miesto naujienos

„Jonavos autobusai“ išbandymus atlaikė – stoties neužrakino

Penktadienis, 30 October 2020 13:12 Parašė 

Pasaulinė COVID-19 pandemija neigiamai paveikė daugelį Lietuvoje veikiančių bendrovių, kultūrinių įstaigų. Visoje šalyje paskelbus karantiną, su itin dideliais  iššūkiais susidūrė viešojo transporto įmonės. Apie problemas, kilusias dėl koronaviruso, mintimis pasidalijo uždarosios akcinės bendrovės „Jonavos autobusai“ direktorius Otaras Urbanas.

Karantino pradžioje

Įmonės vadovas sako, kad tikriausiai iki šiol nėra nė vieno Ekstremaliųjų situacijų centro nurodymo, kuriame nebūtų minimos viešojo transporto įmonės. Karantino pradžioje atrodė, kad bendrovė pateko į tokią sumaištį, kurios net patys išmaniausi sprendimai negali išspręsti. Pirmąja problema direktorius įvardijo operacijų vadovo sprendimus, kuriuos reikėjo vykdyti negaištant nė dienos – čia ir dabar.

„Suprantame, kad reikia vykdyti nedelsiant. Tačiau prisiminkime – kovo pradžioje nebuvo jokių apsaugos priemonių, kurios galėtų apsaugoti nuo paslaptingo viruso. Pirmiausia buvo reikalaujama po kiekvieno reiso dezinfekuoti autobusus, juose įrengti po du dozatorius, po porą informacinių plakatų, buvo ir smulkesnių nurodymų. Iš kur gauti dezinfekcinio skysčio, niekas nepasakė. Kovo mėnesį jo tiesiog nebuvo galima nusipirkti. Visi tiekėjai siūlė laukti po kelis mėnesius,  reikalaudami mokėti iš anksto milžiniškus pinigus. Dezinfekcinį skystį mes naudojome, galima sakyti, kibirais – kasdien išpurkšdavome apie 50 litrų. Kovo mėnesį sunaudojome visą pirmojo pirkimo metu įsigytą skystį ir sustojome – jo nebegalėjome gauti, nes Lietuvoje tebuvo tik viena tokio produkto gamintoja. Ačiū Savivaldybei, kuri mums suteikė labai reikalingą pagalbą. Tenka pripažinti, kad Sveikatos apsaugos ministerija leidimą įsigyti reikiamus kiekius skysčio kai kurioms įmonėms davė pavėluotai“, – sunkumus prisiminė O. Urbanas.

Anot direktoriaus, reikalavimas įrengti po du dozatorius autobusuose taip pat  kėlė nerimą, nes jų rasti, kaip sakoma, buvo neįgyvendinama misija. Teko nertis iš kailio ir visais įmanomais būdais dozatorių ieškoti. Kadangi įmonė buvo intensyviai tikrinama, neįgyvendintas reikalavimas būtų laikomas pažeidimu, už kurį grėstų bauda.

Nuostolingas laikotarpis

Čia pat įmonė gavo nurodymą autobusuose vežti tiek keleivių, kiek telpa pusėje sėdimų vietų. Be to, pervežamų žmonių skaičių sumažino reikalavimas kiekviename autobuse nuo vairuotojo atitverti keturias sėdynes.

„Su 30 vietų autobusu veždavome po dešimt keleivių, nes mažųjų eksploatavimą,  susidarius tokioms sąlygoms, sustabdėme – stengėmės išvengti baudų, kurių taip uoliai ieškojo tikrinančios institucijos. Praradome apie 70 procentų keleivių, nes mokiniai ir studentai pradėjo mokytis nuotoliniu būdu, sumažėjo žmonių srautas, bet ir tokiomis sąlygomis turėjome siųsti didžiuosius autobusus, tad kuro sąnaudos išaugo. Be to, ėmė strigti detalių tiekimai, kai kurias gavome tik praėjus keliems mėnesiams“, – patirtimi dalijosi UAB „Jonavos autobusai“ vadovas.

Įmonės administracija privalėjo reaguoti į kiekvieną draudimą, nurodymą, reikalavimą, gaunamą iš operacijų vadovo. Nuo kovo 16-osios paskelbtas karantinas vertė peržiūrėti ir atsisakyti kai kurių maršrutų. „Situacijai blogėjant, turėjome peržiūrėti maršrutus ir kai kurių visai atsisakyti. Įsakymai, grafikų pakeitimai, įvairūs derinimai atėmė labai daug laiko, – sakė pašnekovas. – Karantino metu nutrūko tolimasis susisiekimas, nebuvo nė vieno pravažiuojančio autobuso. Apie porą savaičių pro Jonavą nepravažiavo nė vienas tolimojo susisiekimo autobusas, užsidarė siuntų skyrius. Tad sumažėjo autobusų stoties pajamos, o rinkliavos tapo lygios nuliui. Atvirai kalbant, buvo labai neramu.“

Tačiau analizuodama grafikus, keleivių srautus, net ir esant sudėtingoms aplinkybėms, Jonavos įmonė garantavo bent minimalų susisiekimą, neužrakino stoties durų, kaip tai padarė ukmergiškiai.  Kaimų gyventojams buvo sudarytos sąlygos bent du kartus per dieną pasiekti rajono centrą, sumažėjo reisų į Kauną skaičius, truputį „apkarpyti“ teko miesto autobusų kursavimą. Tarkime, jei iki karantino keleiviai sulaukdavo autobusų kas 15 minučių, ekstremalios situacijos sąlygomis intervalai pailgėjo iki pusvalandžio.

„Palyginti su pernykščiu laikotarpiu, per karantiną viešuoju transportu naudojosi apie 30 procentų keleivių. Jeigu pernai vienu reisu veždavome po 20–30 žmonių, tai praėjusį pavasarį skaičius sumažėjo iki 7–8. Kovo, balandžio, gegužės mėnesiais sulaukdavome daug užsakymų, šiemet jų visai nebuvo. Per du mėnesius, palyginti su 2019-ųjų tuo pačiu laikotarpiu, nuostoliai padvigubėjo. Ir ne tik dėl sumažėjusio keleivių srauto, bet ir dėl daugybės apribojimų. Vien tik apsaugos priemonėms – respiratoriams, veido kaukėms, dozatoriams, guminėms pirštinėms –  išleidome apie 14 tūkstančių eurų“, – akcentavo O. Urbanas.    

Keleivių nuotaikos

Griežti reikalavimai ir draudimai erzino keleivius, besilaikančius savo nuomonės ir nenorinčius paklusti iš sostinės atskriejančiais įsakymais ir privalomomis rekomendacijomis. Dėl to kilo ne vienas incidentas tarp vairuotojų ir važiuojančiųjų. Buvo atvejis, kai vyriškis, išgirdęs, kad be apsauginės veido kaukės nebus įleidžiamas į autobusą, prieš vairuotoją pakėlė kumščius – teko įsikišti teisėsaugos institucijoms.  

Pasak direktoriaus, ir šiandien, pasibaigus karantinui, griežti reikalavimai, tokie kaip kaukių dėvėjimas autobuse, laukiamojoje salėje, tebegalioja. Daugelis galvoja, kad tai esąs pačios bendrovės išsigalvojimas. „Jau minėjau, kad mes, gavę nurodymus iš sostinės, privalome juos vykdyti ir užtikrinti veido kaukių dėvėjimą. Bet žmonės ganėtinai gudrūs. Pavyzdžiui, kai mūsų apsaugos darbuotojas įeina į salę, visi skuba tas kaukes užsidėti, o jam išėjus, vėl nusiima. Bet čia ne vaikų žaidimas. Tikrintojai, nustatę panašų atvejį, bendrovę gali nubausti 6000 eurų bauda. Mes to nenorime, todėl jokių nuolaidų keleiviams neketiname daryti“, – pabrėžė įmonės direktorius.

Operacijų vadovo nurodymu be apsauginės veido kaukės gali važiuoti neįgalieji, turintys problemų su kvėpavimo takais, nes uždengus nosį ir burną jiems sunkiau kvėpuoti. Tačiau, anot direktoriaus, kiti keleiviai, matydami važiuojančiuosius be veido apsaugos, įžvelgia nelygybę ir skuba apkaltinti vairuotoją. „Bet vairuotojas yra tik vykdytojas, jis vadovaujasi tuo, kad žmogus yra neįgalus, ir leidžia važiuoti be kaukės. Vėl turime aiškintis ir gintis, jog tai nėra mūsų įmonės išsigalvojimas. Siaučiant koronavirusui, žmonės tapo piktesni, daugiau skundžia vieni kitus, dažniau reiškia nepagrįstas pretenzijas“, – neslėpė pašnekovas.

Nerealūs reikalavimai

Šiuo metu, karantinui pasibaigus, sėdinčių keleivių skaičius neribojamas. Tačiau stovinčiuosius vežti galima tik laikantis vieno metro atstumo. Bet realiai to įgyvendinti tiesiog neįmanoma. Tas, kas yra važiavęs viešuoju transportu, gali įsivaizduoti atstumą nuo sėdynės iki takelio, kur stovi žmogus, negavęs vietos atsisėsti.

O. Urbanas nerealiu įvardija reikalavimą atskirti vairuotojus nuo sąlyčio su keleiviais plastiko arba stiklo pertvaromis, paliekant tik nedidelį langelį. „Kaip jas įrengti? Kreipėmės į gamintojus, bet gavome atsakymą, kad, įrengus pertvaras, autobusas laikomas nesertifikuotu, o tuo pačiu praranda ir garantiją. Vadinasi, savivaliauti ne valia. Bet apie tai nepagalvota, svarbiausia – reikalauti, nežiūrint į tai, ar įmanomi tokie pokyčiai“, – samprotavo „Jonavos autobusų“ direktorius.

Vadovas prisipažįsta, kad nerimą kelia Lietuvoje vis augantys viruso atvejai. Nesibaigiančios Susisiekimo ministerijos sumanytos viešojo transporto reformos ir piktina, ir glumina. Štai liepos mėnesį nurodyta  nutraukti 42 sutartis su tolimojo susisiekimo vežėjais. Kam  to reikia?

Direktorius prisipažįsta, kad su nerimu laukia artėjančių mėnesių. Anot jo bus puiku, jei šiemet, palyginti su pernai, keleivių pervežimas pasieks 50– 60 proc. Tam įtakos turės valstybės požiūris į COVID-19. „Jeigu būtų paskelbtas visuotinis karantinas, šalį ištiktų ekonominė krizė. Šiandien skaičiuojamas per 14 procentų nedarbas išaugtų kelis kartus. Nuo lapkričio visos įmonės turi pradėti mokėti atidėtus mokesčius, daugelis jų turi įsipareigojimų bankams ir taip toliau –joms būtų didelis smūgis. Tikėkimės, kad karantino nebus“, – svarstė jis.

Žvilgsnis į rytojų

Penkerius metus bendrovei vadovaujantis O. Urbanas drauge su Savivaldybe siekia atnaujinti autobusų parką. Koronavirusas, žinoma, yra didelė bėda, bet žmonėms reikia dabar ir ateityje reikės viešojo transporto. Jonavos įmonė kasmet nuperka po tris naujus autobusus. Šiemet, prieš karantiną, parką papildė viena, planuose liko dar dvi naujos transporto priemonės.

„14–15 metų eksploatuojamą autobusą jau reikia nurašyt, jį turėtų pakeisti šiuolaikiška, patogi ir kokybiška priemonė. Netolimoje ateityje Jonavą pasieks ir vienas elektra varomas autobusas, kuris važinės po miestą ir aptarnaus maršruto „Jonava–Kėdainiai“ keleivius. Gal kitais metais, o gal dar vėliau parką papildys ir dar du elektriniai autobusai“, – pasidžiaugė įmonės vadovas O. Urbanas.

Irena BŪTĖNAITĖ

-------------------------------------------------------------------------------------------

Viešojo transporto pakeitimai, susiję su Visų Šventųjų ir Vėlinių šventėms

Šių metų lapkričio 1 dieną – Visų šventųjų dieną (sekmadienį) ir lapkričio 2 dieną – Vėlines (pirmadienį):

priemiestinio ir miesto reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusai važiuos pagal sekmadienių eismo tvarkaraščius.

Siekiant pagerinti keleivių susisiekimą, šiomis dienomis organizuojami papildomi miesto viešojo transporto reisai:

Lapkričio 1 ir 2 dienomis:

  • 7-uoju maršrutu „Rimkai - Geležinkelio stotis (kapinės)“ papildomai važiuos autobusai iš Rimkų (iš stotelės „Chemikų g. (Vingis)“) į Jonavos kapines: 8:13; 8:32, 12:26, 13:10, 13:59 val. Iš kapinių šiuo maršrutu papildomai autobusai išvyks: 8:34; 8:59, 12:53, 13:39, 14:30 val. Į naujas kapines ir geležinkelio stotį papildomais reisais autobusai nevažiuos.
  • į Skarulių kapines važiuos autobusai, penktadieniais važiuojantys miesto maršrutu Nr. 8A, išvykstantys:

          iš stotelės „Chemikų g. (Vingis)“: 11:50, 12:45, 13:40, 14:35 val.;

          iš stotelės „Ligoninė“: 11:57, 12:52, 13:47, 14:42 val.;

          iš stotelės „Centras“: 12:00, 12:55, 13:50, 14:45 val.

  • iš Skarulių kapinių į Rimkus autobusai išvyks 12:25, 13:20, 14:15 ir 15:10 val. Galinė maršruto stotelė bus „Skarulių kapinės“ (vietoj „AB „Achema““).

Spalio 31, lapkričio 1 ir 2 dienomis:

  • 9-uoju miesto maršrutu „Centras - Rimkai (per Juodmenos rajoną)“ autobusai važiuos darbo dienų eismo tvarkaraščiu nuo 11:36 val. (iš stotelės „Autobusų stotis“) iki 17:49 val. (stotelė „Autobusų stotis“). Autobusai iš kapinių išvyks 11:45; 12:15, 12:47, 13:17, 13:46, 15:00, 15:29, 15:59, 16:29; 17:00 ir 17:30 val.

PRIMENAME:

Visi keleiviai autobusuose privalo teisingai dėvėti nosį ir burną dengiančias apsaugines priemones, laikytis čiaudėjimo ir kosėjimo etiketo, dezinfekuotis rankas, laikytis saugaus atstumo.

Dėl didelio automobilių srauto, į naujas kapines miesto maršruto Nr. 7 autobusai spalio 31, lapkričio 1 ir 2 dienomis nevažiuos.

ATSIPRAŠOME keleivių dėl galimo autobusų vėlavimo, susijusio su transporto spūstimis.

Papildoma informacija tel.: (8 349) 51333.

Atnaujinta Penktadienis, 30 October 2020 16:40
Web Analytics